Bab 6

" Pertama kali ku mendengar suaramu
Sayunya hatiku merindui dirimu
Walaupun belum kita bersua muka
Namun aku tetap jatuh cinta

Pertama kali ku bertemu denganmu
Hatiku terpaut melihat senyumanmu
Aku mengharap engkau menerimaku
Kerna aku bersedia menyintaimu

Akan kurenang lautan yang berapi
Membuktikan kehebatannya cinta ini
Tetapi jikalau kau meninggalkan aku
Terhiris hati ini
Terguris jiwa ini
Menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
Kasih kutak kan hancur berderai
Biarpun hari berganti hari 
Dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
Menuju mahligai bahgia
Kita bersama nikmati kisah cinta
Hidup bagaikan di syurga oh kasih "

Lagu Luahan Hati mula berkumandangan di corong radio. Lagu yang pernah menjadi kenangan yang amat bermakna dalam hidup Maisara. Dia terus menyanyi sambil menatap gambar kenangannya semasa bersama suatu ketika dahulu. Sedih, namun inilah yang harus dilaluinya kini. 



         "Awak, nyanyilah satu lagu. Please!" rayu Maisara dengan penuh manja. Sesungguhnya dia amat merindui Rizal. Sungguhpun mereka jarang bertemu, jarang berhubung namun Rizal jugalah yang bertakhta di hatinya.

"Okay, sayang. Tapi awak kena nyanyi pulak selepas saya nyanyi. Boleh?" Rizal bersuara setelah lama membiarkan dirinya melayan alunan gitarnya.

Rizal mula bermain gitar semula. Dia mula menyanyi.

Maisara terdiam. Dia sebenarnya tidak pernah mendengar lagu Luahan Hati dendangan Apit. Benar, dia tidak pernah mendengarnya sebelum ini. Hatinya mula cair. Jiwanya mula berbunga. Dia benar- benar tertambat dengan suara lunak Rizal. Suara itu juga lah yang mencairkan dirinya selama ini. Nyanyian Rizal amat ikhlas di matanya. Dia tahu Rizal tidak berniat untuk menipu dirinya. Rizal, saya sayangkan awak! Hatinya berbunga lagi. 

"Sekarang giliran awak! Cepatlah nyanyi." 

Rizal bersuara mematikan lamunan Maisara. 

" Tak ubah berbunga lalang
Rendahnya pandanganmu
Padaku yang amat memerlukan

Kegersangan sekeping hati
Mengharapkan setitis embun
Agar basah rindu ini

Aku yang terbiar 
Sejak mula lagi
Puas ku merintih
Puas ku berduka

Ku hanya mampu berserah
Berserta doa harapan 
Ubahlah haluan hidup ini

Demi cinta yang menyala
Kurela menggenggam bara api
Demi kasih yang mengharum
Sungguh aku rela

Biarpun pada pandangan
Seperti bunga yang lalu terbuang
Namun kau pasti tahu
Semua kerna aku masih lagi
Setia padamu
Biar kumenangis seumpama pengemis "

"Lagu ini untuk awak. Sebab saya sayangkan awak Rizal. Janjilah dengan saya, yang awak tak akan pernah tinggalkan saya!"

"Ya, saya janji Sara. Saya pun sayang kan awak. Sangat sangat!"



"Sara!" laung Pn. Nora.

"Sara!"

"Maisara!"

"Ya, mama!"

"Turun cepat! Mama dah siap masak ni. Kenapa dari tadi mama panggil tak menyahut?" soal Pn Nora.

"Maaf ma. Sara tak dengar tadi. Sara turunlah ni."

Maisara menyimpan kembali semua kenangan milik Rizal ke dalam sebuah kotak. Mulanya dia ingin membakar semua hak milik Rizal. Namun, hasratnya itu dibatalkan begitu sahaja kerana dia yakin dan pasti Rizal masih setia mencintai dirinya. Sara sayang dan rindukan awak Rizal! Sara tetap akan tunggu awak! Sara janji!